(Al ventre de la Balena) és l'article escrit a dos mans per el recent premi Agustí Bartrà: Josep Lluis Roig i la gran poeta Maria Josep escrivà i que es troba publicat dins la revista caracters editada per la Universitat d'Aacant i distribuida per la Universitat de Valencia. Dins aquesta ressenya triple fan una acurada resenys de DE BLANC SETÍ.
AL VENTRE DE LA
BALENA
En els últims temps
han sorgit col·leccions, editorials modestes, que funcionen al marge dels
circuits comercials convencionals, i que reserven, amb atencions quasi
devocionals, el seu espai per a la lírica impresa. Segurament això ha passat
com a reacció a l’abandó de la poesia per part dels grans grups. N’hi hauria
molt a parlar, però una manera d’observar aquest panorama en clau realista
podria passar per reconèixer que, possiblement, la poesia torna a ocupar el
lloc específic que li pertoca: el d’un gènere no de masses, però sí
irrenunciable per a un públic fidel, incondicional. En aquest ventre immens i
fecund que podria ser el d’una balena metafòrica, caben molts llibres, i els
autors corresponents. Ací en fem una selecció (tres, en aquest cas), que probablement
transitaran sense fer massa soroll pels aparadors de les llibreries, però que,
al nostre parer, no hauríem de deixar passar de llarg.
Vicent Olaso va
accedir a la publicació als 47 anys, i és aquest, quatre anys després, el seu
segon llibre. La indicació no és gratuïta perquè en aquest El soroll de la
pedra (3i4, 2012) ens trobem un autor que repassa les diferents etapes de
la vida (infantesa, adolescència, joventut,...) fins al present de maduresa i
acceptació entre serena i feliç de les actuals circumstàncies personals.
El poemari és sobri. El mateix autor
s’autodefineix com a home de paraules justes. I, dins d’aquesta sobrietat, el
simbolisme es mescla amb facilitat amb l’anecdotari concret, en una de les
millors virtuts del llibre. Així, la foscor (del franquisme) s’alia amb les
bombetes de potència escassa i les pors infantils per a retratar-nos una
infantesa no estimada; una adolescència reprimida pel règim polític i religiós
que s’hi fa present sense ésser anomenat (un altre dels mèrits); una joventut,
i les ganes de provar-ho tot, els amics desapareguts en aquest intent de forçar
tots els límits, els amors (amb llurs desamors); i finalment el temps present, on
hi ha la figura de la dona i, per sobre de tot, la filla, en un procés que va
des d’un jo clarament referenciat, fins a un tu que defineix l’actitud del
poeta, en un procés d’acceptació i de sorpresa per haver sobreviscut.
Sandra Domínguez
Roig (Barcelona, 1974) és, en primer lloc, poeta. Després, és una activista
cultural: ha muntat, entre d’altres coses, una antologia de poetes actuals,
manté un bloc, fa recitals, ... I, recentment, ha fet el pas a la lletra
impresa, en un procés que cada cop es repeteix més: del bloc al paper. Una
altra constant, si més no, curiosa, aquesta aspiració irrenunciable al paper, a
pesar de la multiplicació de l’activitat i de les possibilitats electròniques.
De blanc setí (Germania,
2012) reuneix un conjunt de poemes de temàtica amorosa que oscil·len entre
l’erotisme i la innocència, amb una tendresa gairebé programàtica,
reivindicativa. Però no ens equivoquem: malgrat que de vegades ho puga semblar,
no és un llibre naïf. Sí que hi ha una voluntat de creure en els sentiments,
però també hi trobem, a banda dels desenganys inevitables, les matisacions que
arriben per sorpresa, com una noia bona que, alhora, et pega puntades,
inesperadament, per sota la taula. I pel que fa a la construcció dels poemes,
una de les característiques més interessants és el trencament, ocasional, amb
la sintaxi tradicional. Una opció atrevida capaç d’alliberar el vers de les
seues rutines: “M’irromps/ entre la pell i les calces/ i m’embriaga l’afonia/
fins que acabo/ dient el nom, teu/ de vidre trencat.” Segur que no som justos
si expliquem aquesta manera de procedir des del caràcter àgil i des de
l’autonomia absoluta que proporciona el format blocaire, però tampoc no ens
quedem del tot satisfets si no ho apuntem almenys.
De
la mateixa manera que hem constatat des de fa temps que la tirada del, o de la
poeta envers l’oralitat atorga als poemes −generalment abocats al destí final
d’una impremta, insistim− un caràcter de desinhibició formal, multiplica els
recursos sonors o aguditza els efectes de reclam de l’atenció de
l’oient-lector. Passava en Sandra Domínguez, però és molt més evident en
l’últim llibre de Pau Gener Galin (Sant Celoni, 1977), cinquè ja en la seua
producció: Home a l’aigua (Tushita edicions, 2012). Gener Galin és, en
denominació que extraiem de la nota biogràfica del llibre, un “trapella” de la
poesia, que hauria de conèixer tot aquell que vulga estar al dia de les
tendències més enèrgiques i més originals de la jove poesia actual:
“L’harmònica plora com si demanés teta”. No espereu poemes a l’ús. Home a
l’aigua navega, com pot, determinat per les pròpies circumstàncies i per
les del seu temps, des d’un discurs que s’acosta, ara a la poesia, ara a la
narrativa. No n’hi ha cap diferència que no hi vulga imposar la pròpia
voluntat. I la de Pau Gener és dir, expressar sense embuts, viure sense restriccions,
compromès amb el món, amb els seus plaers i amb les seues tares (“Encara més
tard la trama seria tenir un govern mundial perquè una elit pugui camelar-se el
món com bufar i fer argolles”). Un jove capaç de reconèixer l’herència rebuda
dels grans, allà allotjat entre tants a dintre del ventre de la balena: “Amb el
temps descobreixes que no ets el primer./ Que n’han fet falta molts per arribar
fins aquí./ I això et dóna un sentit i una concòrdia./ De Virgili a Dante./ I
Pavese. I altres.” Aquesta demostració d’honestedat és −pensem− una sòlida
garantia de futur.
Josep Lluís Roig
Maria Josep Escrivà
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada